Eventueel kan je ook eens snuffelen tussen het kampeermateriaal of de strandartikelen: neem de dunste variëteit kunststof matjes (isolerend, schuim-plastic) die te vinden is. Deze zijn immers soepel èn toch stevig genoeg, en zijn daarenboven nagenoeg gewichtloos. Het enige nadeel eraan is dat ze moeilijk permanent te verven zijn (en zwarte versies zijn me vooralsnog niet bekend), dus misschien moet U zich wel tevreden stellen met een donkerblauwe versie.

Afwerking:

Indien een massieve buis gebruikt, dan moet de binnenkant zo mat mogelijk gemaakt worden. Dit om te vermijden dat ongewenst strooilicht het oculair kan bereiken.

Dit kan het makkelijkst en het goedkoopst met schoolbordenverf (bvb. te vinden in de Brico GB). De duurste oplossing is de binnenkant te bekleden met vilt (bestaat ook in een zelfklevende versie). De arbeidsintensiefste:

Een gewichtsbesparend lichtscherm (ã Kriege & Berry): enkel een afneembare "halve maan" tegenover de scherpstelling

de ronde vorm aan te nemen). Het geheel wordt meestal nog eens extra verstevigd ter hoogte van scherpstelling en zoeker.

Een tweede belangrijke punt is de bevestiging van die metalen latten aan de twee "bakken". Dit moet enerzijds vlot gebeuren (want in het donker, en vaak met handschoenen aan), maar anderzijds ook zonder te veel speling (zodat de spiegels weer hun exacte posities innemen). Dit kan zowel via klemsystemen als schroefsystemen, waarbij sommige ingenieuze ATM'ers (Amateur Telescope Maker) zelfs snelkoppelingen voor fietswielen wisten te gebruiken.

Buislengte en lichtscherm:

De lengte van de buis hangt natuurlijk af van de brandpuntsafstand van het geheel. Maar hou er ook rekening mee dat de buis aan de voorkant (de "hemelkant") ietsje verder moet lopen dan het oculair. Dit om te vermijden dat er strooilicht rechtstreeks kan binnendringen in het oculair.
Meestal zal dit "verlengde stuk" de helft van de buisdiameter bedragen. Aangezien het echter enkel licht betreft dat afkomstig is van de tegenoverliggende

kant (d.w.z. tegenover de scherpstelling) kan het ook volstaan om aan die kant een halfcirkelvormig "lichtschild" te plaatsen. Zeker op grote diameters kan men zo een significante gewichtsbesparing realiseren.
Voor constructie van het lichtschild gebruikt men best een soepele maar toch stevige kunststof (in Amerikaanse ATM-literatuur heeft men het hieromtrent vaak over Kydex, maar dat schijnt in België verder onbekend te zijn), dien dan aan de binnenkant mat geverfd wordt. Gemakshalve kan deze bvb. met zelfklevende velcro bevestigd worden.

Baffles: (ten onrechte ?) vaak verwaarloosd in Newton-kijkers.
Op deze tekening is binnen de buis de maximale lichtweg getekend. De baffles (de horizontale streepjes) zijn ringen die vanaf de buis tot aan deze lichtweg reiken.
Op die manier wordt voorkomen dat strooilicht onrechtstreeks (via weerkaatsing op de binnenkant van de buis of op de hoofdspiegel) het oculair bereikt.

Goed "gebafflede" newtons tonen een duidelijk contrastrijker

Bouw zelf een telescoop

Volgende pagina--startpagina--vorige pagina

MIRA-pagina